Serviceanmälan

 

Uppmaning för att minimera risk för smittspridning

Med anledning av pandemin uppmanar vi dig som hyresgäst att hjälpa oss att minimera risken för smittspridning. Ta del av de åtgärder som vi har satt in sedan tidigare och uppmärksamma särskilt att:

  • Vänta med att göra serviceanmälan som inte är absolut nödvändig att åtgärda just nu.
  • Du måste lämna bostaden när åtgärder ska utföras i din bostad.

Då vi värnar om våra hyresgäster och medarbetare får EHB:s medarbetare inte åtgärda serviceanmälan när någon befinner sig i bostaden då det innebär en risk för smittspridning.

 

Driftinformation

Här hittar du mer information om driftstörningar:

Akuta driftstörningar

Planerade driftstörningar

Så här gör du en serviceanmälan!

Det finns flera sätt som du kan göra en serviceanmälan på, beroende på om ditt ärende är akut eller inte. På denna sida hittar du information om hur du ska göra din serviceanmälan!

Kika gärna längre ner på sidan där du hittar instruktioner för hur du gör så att vi kan komma in i din bostad för att åtgärda din serviceanmälan även om du inte är hemma, samt tips på hur du kan åtgärda enklare problem själv!

Man iklädd rutig skjorta och vit t-shirt, har skägg och mustasch och håller händerna på huvudet med förvånat ansiktsuttryck. Gul bakgrundsfärg.

Akuta serviceärenden - RING!

Ibland inträffar allvarligare fel i din bostad som är ett akut ärende. Ett akut ärende anmäler du alltid via telefon. Exempel på akuta ärenden är:

  • Vattenläcka
  • Inget varm- eller kallvatten
  • Ingen värme alls i bostaden
  • Stopp i avlopp
  • Strömavbrott
  • Utelåsning
  • Skadad ytterdörr eller trasigt fönster
  • Kylskåp eller frys som slutat fungera.

Anmäl alltid ett akut ärende via telefon 0171-62 58 20 under våra telefontider.

Inträffar ett akut ärende utanför EHB:s arbetstider anmäler du via vår jourtelefon 0171-62 58 58 som bemannas av Securitas.

Telefontider

  • Måndagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Tisdagar klockan 10:00-12:00, 13:00-18:00
  • Onsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Torsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Fredagar klockan 07:30-14:30 (under juni, juli och augusti stänger vi klockan 14:00)

Vänligen observera att vi har lunchstängt måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 12:00-13:00.


Icke-akuta serviceärenden

Vänligen observera! Vi uppmanar dig just nu att vänta med att anmäla ärenden som inte är akuta med anledning av pandemin och semesterperioden.

Under sommaren har många av våra medarbetare semester. Vi behöver därför prioritera akuta ärenden. Övriga serviceanmälningar kan ta längre tid än vanligt att få åtgärdade. Är ditt ärende inte akut ber vi dig att avvakta med att göra anmälan till mitten av augusti när vi har full bemanning igen.

Ärenden som inte är akuta kan du anmäla på tre olika sätt; via Mina sidor på ehb.se, e-post eller telefon. Gör helst anmälan för ärenden som inte är akuta via Mina sidor eller via e-post om du har möjlighet.

Via Mina sidor

Serviceanmälan för icke-akuta ärenden gör du enklast dygnet runt genom att logga in på Mina sidor på ehb.se! Flexibelt för när det passar dig!

Via Mina sidor

När du är inloggad klickar du på fliken Kontrakt och en bit ner klickar du på funktionen Skapa serviceärende. Därefter klickar du på Skapa ett nytt serviceärende.

Skärmdump på funktionen Skapa serviceärende under fliken Kontrakt på Mina sidor

Via e-post

Du kan även göra serviceanmälan för icke-akuta ärenden genom att skicka ett mail till info@ehb.se! Flexibelt för när det passar dig!

Via e-post

Via telefon

Har du inte möjlighet att göra serviceanmälan digitalt kan du självklart ringa oss på 0171-62 58 20 under våra telefontider.

Telefontider

  • Måndagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Tisdagar klockan 10:00-12:00, 13:00-18:00
  • Onsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Torsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Fredagar klockan 07:30-14:30 (under juni, juli och augusti stänger vi klockan 14:00)

Vänligen observera att vi har lunchstängt måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 12:00-13:00.


Få din serviceanmälan åtgärdad, även om du inte kan vara hemma!

Dörr med nyckeltub

Har du en dörr med nyckeltub? Titta på filmklippet för att se hur du hänger nyckeln i tuben så att vi kan komma in i din bostad med en servicenyckel för att åtgärda din serviceanmälan, även om du inte kan vara hemma! Hänger du inte någon nyckel i tuben kan vi inte komma in med servicenyckel. Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska samt somaliska.

Dörr med serviceläge

Har du en dörr med ett lås som kan ställas i serviceläge? Om du ställer låset i en vinkel som motsvarar "klockan 10", så kan vi med en servicenyckel komma in i din bostad för att åtgärda din serviceanmälan, även om du inte kan vara hemma! Står låset i en vinkel som motsvarar "klockan 12" kan vi inte komma in med servicenyckel.


Frågor & Svar - hitta svar och tips dygnet runt!

I vår funktion Frågor & Svar som du hittar längst ner i högra hörnet här på vår webbplats kan du hitta hjälp på problem eller svar på funderingar som du kanske har.

Skärmdump på funktionen Frågor & Svar. Visar artikeln "Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord till Mina sidor på ehb.se?

Du kan använda menyn eller söka efter det du letar efter och få förslag på vanliga frågor och svar som kanske kan hjälpa dig.

Skärmdump på funktionen Frågor & Svar. Visar artikeln "Hur gör jag en serviceanmälan?"

I funktionen Frågor & svar hittar du en mängd tips, hjälp och instruktioner!

Skärmdump på funktionen Frågor & Svar. Visar artikeln "Var kan jag se mina hyresavier?"

Här kan du hitta hjälp dygnet runt!


Titta på filmklipp med tips!

Många problem som kan uppstå i din bostad kan du ofta åtgärda själv. Här har vi samlat några korta filmklipp som bland annat visar hur du får bra luft och värme i din bostad, hur du brandsäkrar dig och vad du kan göra om det blir stopp i avloppet! Filmerna finns textade på svenska, engelska, arabiska samt somaliska. Byt språk på textningen genom att klicka på kugghjulet, pratbubblan eller de tre prickarna i youtube-spelaren.

Bra luft och värme

Enkla eljobb

Rensa vattenlåset

Städa golvbrunnen

 Vanligt tvättvett

Brandsäkra dig

EHB ser till att det finns en brandvarnare i din bostad, men du som hyresgäst måste testa den med jämna mellanrum för att försäkra dig om att den fungerar. Det är även du som köper och byter batteri.

Stopp i diskhon

För att slippa stopp i diskon på grund av fett och matrester ska du slänga fett, kaffesump, teblad, matrester och liknande i den bruna påsen för matavfall. Håller du rent i diskhon så undviker du både stopp och dålig lukt!

Kökets vitvaror