Serviceanmälan & driftinfo

Man iklädd rutig skjorta och vit t-shirt, har skägg och mustasch och håller händerna på huvudet med förvånat ansiktsuttryck. Gul bakgrundsfärg.

Det finns flera sätt som du kan göra en serviceanmälan på, beroende på om ditt ärende är akut eller inte. På denna sida hittar du information om hur du ska göra din serviceanmälan!

Kika gärna längre ner på sidan där du hittar instruktioner för hur du gör så att vi kan komma in i din bostad för att åtgärda din serviceanmälan även om du inte är hemma, samt tips på hur du kan åtgärda enklare problem själv!

Driftinformation

Du kanske upplever en driftstörning som någon kanske redan har anmält? Här hittar du inrapporterade akuta driftstörningar och planerade åtgärder som resulterar i driftstörningar:

DRIFTINFORMATION


Akuta serviceärenden - RING!

Ibland inträffar allvarligare fel i din bostad som är ett akut ärende. Ett akut ärende anmäler du alltid via telefon. Exempel på akuta ärenden är:

  • Vattenläcka
  • Inget varm- eller kallvatten
  • Ingen värme alls i bostaden
  • Stopp i avlopp
  • Strömavbrott
  • Utelåsning
  • Skadad ytterdörr eller trasigt fönster
  • Kylskåp eller frys som slutat fungera.

Anmäl alltid ett akut ärende via telefon 0171-62 58 20 under våra telefontider.

Inträffar ett akut ärende utanför EHB:s telefontider anmäler du via vår jourtelefon 0171-62 58 58 som bemannas av Securitas.

Om du blir utelåst från din bostad utanför telefontid kontaktar du din låssmed (bor du på Friggavägen eller Eiravägen ska du ringa 0171-62 58 58).

Telefontider

  • Måndagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Tisdagar klockan 10:00-12:00, 13:00-18:00
  • Onsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Torsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Fredagar klockan 07:30-14:30 (under juni, juli och augusti stänger vi klockan 14:00)

Vänligen observera att vi har lunchstängt måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 12:00-13:00.

Icke-akuta serviceärenden

Ärenden som inte är akuta kan du anmäla på tre olika sätt; via Mina sidor på ehb.se, e-post eller telefon. Gör gärna anmälan för ärenden som inte är akuta via Mina sidor eller via e-post om du har möjlighet!

Serviceanmälan för icke-akuta ärenden gör du enklast dygnet runt genom att logga in på Mina sidor på ehb.se! Flexibelt för när det passar dig!

När du är inloggad klickar du på fliken Kontrakt och en bit ner klickar du på funktionen Skapa serviceärende. Därefter klickar du på Skapa ett nytt serviceärende.

Skärmdump på funktionen Skapa serviceärende under fliken Kontrakt på Mina sidor

När anmälan är gjord kan du sedan följa ditt ärende via Mina sidor.

Du kan även göra serviceanmälan för icke-akuta ärenden genom att skicka ett mail till info@ehb.se! Flexibelt för när det passar dig!

När anmälan är gjord kan du sedan följa ditt ärende via Mina sidor.

Har du inte möjlighet att göra serviceanmälan via Mina sidor eller e-post kan du självklart ringa oss på 0171-62 58 20 under våra telefontider.

Telefontider

  • Måndagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Tisdagar klockan 10:00-12:00, 13:00-18:00
  • Onsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Torsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Fredagar klockan 07:30-14:30 (under juni, juli och augusti stänger vi klockan 14:00)

Vänligen observera att vi har lunchstängt måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 12:00-13:00.

När anmälan är gjord kan du sedan följa ditt ärende via Mina sidor.

För följande ärenden gör du inte en serviceanmälan till EHB, utan kontaktar EHB:s samarbetspartners direkt istället: 

För hissrelaterade ärenden kontaktar du Schindler via 020-31 33 33. För en del fastigheter i vårt bestånd i Romberga ska du istället kontakta Upplands Hiss via 018-20 12 00. Vem du ska kontakta där du bor framgår via informationen på trapphustavlan och på hissen.

Står bilar felparkerade på våra parkeringar anmäler du det genom att ringa till Securitas via 0771-76 70 00.

För ärenden som gäller de digitala tjänster som du har beställt kontaktar du din leverantör. På EHB:s kommunikationsoperatör Open Universe webbsida för driftinformation finns länkar till leverantörernas webbsidor för driftinformation och support.

För ärenden som gäller analog tv kontaktar du AT Installation via 021-35 17 43.


Få din serviceanmälan åtgärdad, även om du inte kan vara hemma!

Dörr med nyckeltub

Har du en dörr med nyckeltub? Titta på filmklippet för att se hur du hänger nyckeln i tuben så att vi kan komma in i din bostad med en servicenyckel för att åtgärda din serviceanmälan, även om du inte kan vara hemma! Hänger du inte någon nyckel i tuben kan vi inte komma in med servicenyckel. Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska samt somaliska.

Dörr med serviceläge

Har du en dörr med ett lås som kan ställas i serviceläge? Om du ställer låset i en vinkel som motsvarar "klockan 10", så kan vi med en servicenyckel komma in i din bostad för att åtgärda din serviceanmälan, även om du inte kan vara hemma! Står låset i en vinkel som motsvarar "klockan 12" kan vi inte komma in med servicenyckel.


Frågor & Svar - hitta svar och tips dygnet runt!

I vår funktion Frågor & Svar som du hittar längst ner i högra hörnet här på vår webbplats kan du hitta hjälp på problem eller svar på funderingar som du kanske har.

Skärmdump på funktionen Frågor & Svar. Visar artikeln "Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord till Mina sidor på ehb.se?

Du kan använda menyn eller söka efter det du letar efter och få förslag på vanliga frågor och svar som kanske kan hjälpa dig.

Skärmdump på funktionen Frågor & Svar. Visar artikeln "Hur gör jag en serviceanmälan?"

I funktionen Frågor & svar hittar du en mängd tips, hjälp och instruktioner!

Skärmdump på funktionen Frågor & Svar. Visar artikeln "Var kan jag se mina hyresavier?"

Här kan du hitta hjälp dygnet runt!


Titta på filmklipp med tips!

Många problem som kan uppstå i din bostad kan du ofta åtgärda själv. Här har vi samlat några korta filmklipp som bland annat visar hur du får bra luft och värme i din bostad, hur du brandsäkrar dig och vad du kan göra om det blir stopp i avloppet! Filmerna finns textade på svenska, engelska, arabiska samt somaliska. Byt språk på textningen genom att klicka på kugghjulet, pratbubblan eller de tre prickarna i youtube-spelaren.

Bra luft och värme

Enkla eljobb

Rensa vattenlåset

Städa golvbrunnen

 Vanligt tvättvett

Brandsäkra dig

EHB ser till att det finns en brandvarnare i din bostad, men du som hyresgäst måste testa den med jämna mellanrum för att försäkra dig om att den fungerar. Det är även du som köper och byter batteri.

Stopp i diskhon

För att slippa stopp i diskon på grund av fett och matrester ska du slänga fett, kaffesump, teblad, matrester och liknande i den bruna påsen för matavfall. Håller du rent i diskhon så undviker du både stopp och dålig lukt!

Kökets vitvaror