En kvinna sitter med en skål popcorn och håller i fjärrkontrollen till tv:n

När du bor hos EHB ingår ett antal tv-kanaler och internet med 0,5 mbit/sekund i din hyresavgift. För att få tillgång till tjänsterna som ingår kan du behöva beställa dem, det beror på vart du bor. 

EHB:s fastigheter har öppet fibernät och du kan själv välja att beställa ytterligare tjänster. Du betalar själv kostnaderna för dessa.

Mer information om hur du beställer tjänster har vi samlat på den här sidan!


Beställ tv-kanaler som ingår

För att beställa tv-kanaler som ingår i din hyresavgift följer du instruktionen nedan om du bor på:

  • Eiravägen
  • Friggavägen
  • Rombergsgatan 30, 34 och 40
  • Skolvägen
  • Verkstadsvägen

Beställningen kan du göra via Open Universe webbplats. Vill du ha hjälp att beställa kan du ringa direkt till Telenor på telefon 020-22 22 22.

Observera! Bor du på någon av våra övriga adresser behöver du inte beställa tv-kanalerna som ingår i hyresavgiften. Boxen är redan installerad i din bostad och du ansluter tv:n och gör en kanalsökning!

  1. Besök Open Universe webbplats.
  2. Fyll i din gatuadress. Välj din bostad som dyker upp i rullistan Välj lägenhet.

Skärmdump på hur det ser ut:

Skärmdump med fält för att fylla i din adress i portalen

  1. Klicka därefter på orangea knappen med texten Till tjänsteportalen! som dyker upp.
  1. Filtrera genom att välja alternativet Allente i rullistan Välj tjänsteleverantör och alternativet TV i rullistan Filtrera på.

    Övriga leverantörer erbjuder inte tv-tjänsten som ingår i din hyresavgift.

Skärmdump på hur det ser ut:

Skärmdump med filter Allente och TV valt i portalen

  1. Klicka på orangea knappen Se erbjudande för alternativet som heter Allente Grundpaket basic och som inte har några kostnader eller bindnings- eller uppsägningstid.

Skärmdump på hur det ser ut:

Bild på hur valet ser ut för Allente Grundpaket basic

  1. Klicka därefter på orangea knappen Välj tjänst och fyll i dina uppgifter om du vill beställa tjänsten. 

Tv-boxen lånar du av dem kostnadsfritt.


Beställ internet som ingår

För att beställa internet med 0,5 mbit/sekund som ingår i din hyresavgift följer du instruktionen nedan.

  1. Besök Open Universe webbplats.
  2. Fyll i din gatuadress. Välj din bostad som dyker upp i rullistan Välj lägenhet.

Skärmdump på hur det ser ut:

Skärmdump med fält för att fylla i din adress i portalen

  1. Klicka därefter på orangea knappen med texten Till tjänsteportalen! som dyker upp.
  1. Välj tjänsteleverantör Bitcom, Bredband2 eller Junet i rullistan Välj tjänsteleverantör. Övriga leverantörer erbjuder inte internettjänsten som ingår i din hyresavgift.

Skärmdump på hur det kan se ut:

Skärmdump på filter som finns i portalen med Bitcom valt

  1. Klicka på orangea knappen Se erbjudande för alternativet med hastighet 0.5/0.5 Mbit/s och som inte har några kostnader eller bindnings- eller uppsägningstid.
  2. Klicka därefter på orangea knappen Välj tjänst och fyll i dina uppgifter om du vill beställa tjänsten.

Beställ egna tjänster

Via Open Universe webbplats kan du beställa tjänster som levereras via bredband av en mängd olika leverantörer. Det innebär att det finns ett utbud för alla, oavsett om du enbart betalar räkningar och läser tidningen på nätet eller om du arbetar eller studerar hemifrån. Även för dig som inte har någon dator eller surfplatta så finns telefoni- och tv-tjänster att titta närmare på!

Du betalar själv kostnaderna för dessa.

Vissa TV och telefonitjänster går att beställa men inte aktivera via portalen eftersom några tjänster kräver en telefonidosa eller TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster i god tid då det kan ta 10 arbetsdagar eller mer innan dosa och TV-box levereras till dig. Vid nyinflyttning var noga med att uppge inflyttningsdatum och om du vill få utrustningen skickad till din gamla eller nya adress vid beställning.

Direktanslut dig via Open Universe portal

  1. Koppla in din dator till bostadens bredbandsuttag med hjälp av en nätverkskabel. Öppna datorns webbläsare så startar portalen automatiskt. Om portalen inte startar prova med ett annat uttag eller skriv in https://portal.openuniverse.se i sökfönstret i din webbläsare.
  2. Välj tjänst och leverantör
  3. Bekräfta din beställning genom att fylla i dina personuppgifter för kontakt– och fakturainformation. Bekräfta uppgifterna och klicka på beställ.
  4. Nu är tjänsten aktiverad! Vänta i cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet som vanligt. Nu kan du koppla in eventuell annan utrustning, som till exempel en trådlös router och använda den som tidigare.

Få hjälp att beställa via telefon

Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör? SMS:a ordet BREDBAND till 72 660 så återkommer Open Universe till dig. Du kan även kontakta Open Universe direkt på 0770-82 55 55 under vardagar mellan klockan 08:00-17:00.


Support

Vill du göra en serviceanmälan, få support eller ställa fakturafrågor som gäller de digitala tjänster som du har beställt kontaktar du din leverantör.

Driftstörningar

På Open Universe webbsida för driftinformation finns länkar till leverantörernas webbsidor för driftinformation och support. På din beställningsbekräftelse eller faktura hittar du också kontaktuppgifter.

Installationsguide

Ladda ned instruktion - koppling av bredbandsuttag till mediabox

Efter elavbrott

Om dina tjänster inte fungerar efter ett elavbrott så kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att:

  1. Dra ur strömkabeln ur tjänstefördelare, tv-box och telefonidosa.
  2. Vänta 10 sekunder.
  3. Sätt därefter i strömkabeln igen.

Om felet kvarstår efter att utrustningen startats om, kontaktar du din leverantör.